Ciężki samochód gaśniczy proszkowy
W drugiej połowie lat siedemdziesiątych firma Rosenbauer wykonała ciężki samochód proszkowy GCPr-6000. Pojazd zabudowano na czechosłowackim podwoziu Tatra 148 z układem jezdnym 6x6.
Załogę wozu stanowiły 3 osoby mieszczące się w kabinie seryjnej. Centralne miejsce zabudowy zajmowały 2 zbiorniki na proszek o łącznej pojemności 6000 kg, W przedniej części zabudowy umieszczone zostały poprzecznie butle z azotem, który był czynnikiem wyrzucającym proszek W ścianach bocznych nadwozia umieszczono skrytki na sprzęt zamykane klapami zaopatrzonymi w zamki. Z lewej strony zabudowy znajdował się pulpit sterowniczy agregatu, zaś na pomoście górnym zainstalowano działko. W tylnej części ścian bocznych nadwozia umieszczono symetrycznie zespoły natarcia proszkowego (po jednym z każdej strony).
Zakupiono prawdopodobnie tylko jeden egzemplarz tego pojazdu. Zdjęcie przedstawia model w skali H0 wykonany przez autora fotografii.
Tatra 148 Rosenbauer P 6000 - (1977)
Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GCPr-6000
Podwozie: Tatra 148 PPR 14 z 8-cylindrowym widlastym silnikiem wysokoprężnym 2-928-1 o mocy 212 KM
Układ jezdny: 6x6
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 3
Wymiary (długość, szerokość, wysokość):
9020x2500x3065 (mm)
Masa całkowita: 24 000 kg
Prędkość maks: 65 km/h
Podstawowe wyposażenie i parametry pożarnicze:
- agregat Minimax ze zbiornikiem na proszek o pojemności 6000 kg (2x3000kg)
- 12 butli z azotem o pojemności 50 l każda
- działko proszkowe o wydajności 20-40 kg i zasięgu rzutu 30-40 m.
- 2 urządzenia szybkiego natarcia z 30 m węży każde
- wydajność pistoletu proszkowego 5 kg/s, zasięg strumienia proszku 12 m
Dyslokacja