Średni samochód gaśniczy proszkowy
W 1972 roku na zakończenie Krajowych Zawodów Sportowo-Pożarniczych w Krakowie zademonstrowano w ramach pokazu sprzętu, prototyp nowego samochodu gaśniczego GPr-1500, zabudowanego na krajowym podwoziu Star A29. Od 1973 roku ZBM „Osiny” w kooperacji z KZWM w Siemianowicach Śląskich podjęły produkcję seryjną tych samochodów.
Załogę wozu stanowiło dwóch strażaków mieszczących się w kabinie seryjnej. Centralne miejsce zabudowy zajmowały dwa zbiorniki na proszek o pojemności 750 kg każdy. Czynnikiem wyrzucającym proszek był azot. Pojazd wyposażony był ponadto w sprzęt i armaturę do podawania proszku.
Samochód GPr-1500 produkowany był w tej formie do roku 1980.
Star 29 KZWM GPr-1500 (1973)
Oznaczenie wg PN 79: GPr-1500
Podwozie: Star A29 z sześciocylindrowym silnikiem benzynowym S47A o mocy 105 KM
Skrzynia biegów: 5+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny typu 642 i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 2
Wymiary: (długość, szerokość, wysokość):
6000x2320x2650 (mm)
Rozstaw osi: 3400 mm
Masa całkowita: 7700 kg
Prędkość maks: 85 km/h
Podstawowe wyposażenie i parametry pożarnicze:
- zbiornik na proszek o pojemności 1500 kg (2x750)
- 4 butle z azotem o pojemności 40 l każda
- 4 prądownice do podawania proszku
- 2 urządzenia szybkiego natarcia z 30 m węży każde z pistoletami proszkowymi o wydajności 5 kg/s i zasięgu rzutu 14 m
- 2 szt. ubrań żaroodpornych
- 2 szt. aparatów oddechowych AP-3M
- 4 szt zapasowych butli do aparatów o pojemności 4 l każda
- 4 szt. gaśnic proszkowych GP-5
Dyslokacja
ZZSP ZSP Nowy Dwór Mazowiecki
|
-
ZZSP Zakłady Tworzyw Sztucznych "Gamrat-Erg" w Jaśle
|
ZZSP Zakłady Przemysłu Bawełnianego "Alba" w Łodzi
|
ZZSP Zakłady Włókien Chemicznych "Chemitex-Wistom" w Tomaszowie Mazowieckim
|
-
-