fot.Tomasz Ostrowski

Żubr A-80 - GCSn-1800

Ciężki samochód gaśniczy śniegowy

W drugiej połowie lat sześćdziesiątych na potrzeby resortowych służb pożarniczych przemysłu chemicznego, wykonano samochód śniegowy GSn-1800. Przeznaczeniem pojazdu było gaszenie instalacji produkcyjnych oraz urządzeń elektrycznych w zakładach przemysłu chemicznego. Według założeń znalazłby on również zastosowanie w zabezpieczeniu zakładów ciężkiej syntezy chemicznej, oraz zakładów petrochemicznych.

Pojazd zabudowano na podwoziu Żubr A-80 z układem jezdnym 4x2. Załogę wozu stanowiło czterech strażaków zajmujących miejsca w kabinie seryjnej. Głównym elementem zabudowy było sześćdziesiąt 40-litrowych butli z dwutlenkiem węgla (30 kg CO2 w każdej butli). Samochód wyposażono w cztery linie wężowe z gumowymi wężami wysokociśnieniowymi umieszczonymi na zwijadłach między osiami pojazdu i na tylnym zwisie (po 2 zwijadła z każdej strony). Każda z tych linii gaśniczych zaopatrzona była w prądownicę śniegową. Na samochodzie zainstalowano ponadto armaturę z zaworami rozdzielczymi oraz drobny sprzęt pożarniczy.

Żubr A-80 GCSn (1968)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GCSn-1800
Oznaczenie pożarnicze wg PN-63: GSS-1800
Podwozie: Żubr A80/62 z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym S560 o mocy 180 KM
Skrzynia biegów: 5+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się kabiny typu 407 oraz nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 4 (2+2)
Masa całkowita: 14 900 kg
Prędkość maks: 65 km/h

Podstawowe wyposażenie i parametry pożarnicze:

  • 60 szt. butli z CO2 o pojemności 40 l
  • łączna masa CO2 – 1800 kg
  • SN - 4x100 m – wielkość - 12
  • prądownice śniegowe o zasięgu rzutu 4 m
  • armatura z zaworami rozdzielczymi CO2
  • 4 ubrania żaroodporne
  • 4 aparaty oddechowe
  • drobny sprzęt pożarniczy