fot.Stanisław Szelichowski

Jelcz 002 N-751 - GBM 2/8

Średni samochód gaśniczy wodno-pianowy

W 1957 roku FSC Starachowice wprowadziła do produkcji seryjnej zmodernizowaną ciężarówkę Star 21. Niemal jednocześnie rozpoczęto prace nad nowym samochodem gaśniczym, który miał być zbudowany na bazie nowego starachowickiego produktu.

W celu efektywniejszego wykorzystania podwozia, zwiększono w stosunku do wersji podstawowej, rozstaw osi. Podwozie to otrzymało oznaczenie A21P i wyposażone zostało w nową pięciostopniową skrzynię biegów. Nadwozie specjalne N-751 zbudowane zostało z wykorzystaniem elementów kabiny N23 i stanowiło jedną całość. Za przedziałem załogi centralnie zamontowano zbiornik na wodę o pojemności 2000 l. W bocznych ścianach zabudowy umieszczono skrytki na sprzęt i armaturę zamykane klapami. W tylnej części zainstalowano motopompę M8/8, a miedzy osiami pojazdu zwijadła na węże tłoczne. Węże ssawne oraz pozostały sprzęt posadowione zostały na górnym pomoście.

Produkcję samochodu podjęły w 1958 roku Jelczańskie Zakłady Samochodowe w Jelczu. Pojazd otrzymał oznaczenie fabryczne Jelcz 002 i produkowany był do początku 1960 roku.

Jelcz 002 – GBM 2/8 (1958) – podwozie A21P

Oznaczenie wg PN 79: GBM 2/8
Oznaczenie wg PN-63: SBM 2000/8
Podwozie: Star A21P z rzędowym sześciocylindrowym silnikiem benzynowym S42 o mocy 85 KM
Skrzynia biegów: 5+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: N751 - jednosegmentowe zbudowane z elementów kabiny N23
Liczba miejsc: 6 (2+4)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 6720x2315x2710 (mm)
Rozstaw osi: 3850 mm
Masa całkowita: 7850 kg
Prędkość maks: 70 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • motopompa M-800E PO-3 Polonia o wydajności 800 l/min przy ciśnieniu 8 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 2000 l
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 200 l (2x100)
  • węże i armatura wodno-pianowa
  • lekki sprzęt burzący

Jelcz 002 (1960) – podwozie A25P

W III kwartale 1959 roku starachowicka FSC rozpoczęła produkcję Stara 25 z nowym mocniejszym silnikiem. W związku z tym JZS od 1960 roku zaczęły zabudowywać model 002 na podwoziu A25P. Poza podwoziem nie wprowadzono żadnych zmian w tym pojeździe.

Samochód produkowany był w tej postaci w latach 1960-1964.

Oznaczenie wg PN 79: GBM 2/8
znaczenie pożarnicze wg PN-63: SBM 2000/8
Podwozie: Star A25P z sześciocylindrowym silnikiem benzynowym S472 o mocy 95 KM
Skrzynia biegów: 5+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: N751 - jednosegmentowe zbudowane z elementów kabiny N23
Liczba miejsc: 6 (2+4)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 6720x2315x2710 (mm)
Rozstaw osi: 3850 mm
Masa całkowita: 7850 kg
Prędkość maks: 80 km/h

Wyposażenie pożarnicze identyczne jak w wersji na podwoziu Star A21P