fot. Ze zbiorów Marka Pisarka

Star 20 SW-2000

Samochód specjalny wężowy

Około 1959 roku w jednej z komend straży wykonano kolejny wariant samochodu wężowego opartego na podwoziu krajowej ciężarówki.

Do budowy wozu wężowego wykorzystano nośnik w postaci podwozia Star 20 wyposażonego w skrzynię ładunkową. Obsadę pojazdu stanowiło dwóch strażaków, zajmujących miejsca w kabinie. W przedniej części skrzyni umieszczono schowek na motopompę węże i armaturę ssawną. Był on osłonięty z obu stron klapą, otwieraną po odsunięciu części plandeki. Na skrzyni ładunkowej okrytej opończą przewożone było 2000 mb węży tłocznych W75 zwiniętych w harmonijkę i dwa składane brezentowe zbiorniki na wodę.

Pojazd został wykonany prawdopodobnie w jednym lub kilku egzemplarzach i był eksploatowany w podziale bojowym.

Star 20 SW

Oznaczenie wg PN-79: SW-2000
Podwozie: Star A20 z rzędowym sześciocylindrowym silnikiem benzynowym S42 o mocy 85 KM
Skrzynia biegów: pięciobiegowa(4+R)
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny N20 i skrzyni ładunkowej
Liczba miejsc: 2 (1+1)
Rozstaw osi: 3000 mm
Masa całkowita: ok. 6000 kg
Prędkość maks: 75 km/h

Wyposażenie pożarnicze

  • motopompa M-800 PO-3 Polonia
  • 2000 mb węży tłocznych W-75
  • wąż ssawny 110 - 4 szt.
  • składany zbiornik brezentowy - 2 szt.
  • armatura tłoczna i ssawna