fot. Marcin Wilk

FSO Polonez 1,6 SLE (MR 86) - SOp

Samochód specjalny operacyjny

Funkcje samochodów operacyjnych w polskiej straży pożarnej pełniły zwykłe pojazdy osobowe, wyposażone dodatkowo w środki łączności oraz oznakowane zgodnie z normatywami.

W drugiej połowie lat osiemdziesiątych, w służbie pojawiły się pierwsze zmodernizowane Polonezy (model MR 86 i późniejsze). Pojazdy te używane były głównie w KWSP, KRSP oraz w resortowych jednostkach ZZSP.

Samochody wyposażono w jedną lampę ostrzegawczą LBS 6 (w późniejszych wersjach LBX-11) w galeryjce oraz w dwutonową syrenę i mikrofon. Urządzeniem nagłaśniającym były głośniki tubowe "Unitry" umieszczone na dachu. Pojazdy otrzymały regulaminowe malowanie w postaci czerwonego pasa podokiennego oraz napisu STRAŻ.

Egzemplarz przedstawiony na zdjęciu powyżej, w jeszcze prostszej linii jest implementacją seryjnego Poloneza. Zachował on oryginalną barwę nadwozia, otrzymując jedynie pas podokienny, napis STRAŻ oraz system sygnalizacji świetlno-dźwiękowej o nieco innej konfiguracji. Samochód był eksploatowany w Komendzie Rejonowej Straży Pożarnych w Bełchatowie.

FSO Polonez 1,6 SLE (1986)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SOp
Silnik: 4-cylindrowy benzynowy o pojemności skokowej 1598 ccm, o mocy 87 KM
Skrzynia biegów: mechaniczna 5+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: hatchback
Ilość miejsc: 5 (1+4)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 4272x1650x1420 (mm)
Rozstaw osi: 2509 mm
Prędkość maks: 160 km/h