Fot. S.Linder

PZL M18 Dromader

Samolot pożarniczy

PZL M18 Dromader został skonstruowany w latach siedemdziesiątych w Państwowych Zakładach Lotniczych w Mielcu jako samolot rolniczy. Od początku lat osiemdziesiątych maszynę tę wykorzystywano również z powodzeniem do zwalczania pożarów lasów.

Dromader był jednomiejscowym, jednosilnikowym dolnopłatem o konstrukcji metalowej z trójkołowym stałym podwoziem z kółkiem ogonowym. Zbiornik na wodę o pojemności 2500 litrów umieszczono za kabiną pilota. Źródłem napędu samolotu był silnik tłokowy PZL ASz-62-IRm18 o mocy 1000 KM. Zaletami Dromadera były spory zasięg oraz możliwość startu i lądowania na lotniskach o utwardzonych trawiastych pasach startowych

Samoloty PZL M18 Dromader są używane w pożarnictwie do dziś.

PZL M18 Dromader

Silnik: gwiazdowy, tłokowy PZL ASz-62-IRm18 o mocy 736 kW (1000 KM)
Rozpiętość skrzydeł: 17,70 m
Wymiary (dł./wys): 9470/3700 mm
Ilość miejsc: 1
Masa całkowita: 5300 kg
Prędkość maks: 256 km/h
Prędkość min: 109 km/h
Prędkość wznoszenia: 6,9 m/sec
Pułap: 6500 m
Zasięg: 520 km
Zbiornik na środki gaśnicze: 2500 lirów