Steyr z numerem własnym "6" był pierwszym samochodem proszkowym
dostarczonym do Zakładowej Straży Pożarnej Gdańskich Zakładów
Rafineryjnych. Producentem zabudowy była niemiecka firma Total. Instalacja
proszkowa w skład której wchodziły dwa zbiorniki ciśnieniowe na 3000 kg
proszku każdy i 12 butli z gazem nośnym. Do podawania proszku gaśniczego
można było użyć działka zamontowanego na dachu i dwóch linii
gaśniczych. Instalacja ta była w Polsce spotykana na podwoziach Tatry
148. Z niewiadomych przyczyn ten jedyny egzemplarz zamontowano na podwoziu
Steyra. Być może chodziło o standaryzację podwozi we flocie ZZSP
Gdańskich Zakładów Rafineryjnych. Zabudowa została jedynie zewnętrznie
dostosowana do montażu na krótszym podwoziu Steyra. Ciekawostką jest
fakt, że Steyr GCPr-6000 przetrwał w służbie od 1974 do 2011 roku.
Według niepotwierdzonych informacji obecnie proszkowy Steyr został
przejęty i jest używany przez Portową Straż Pożarną "Florian" -
oddział na Westerplatte.
Model jest odwzorowaniem pojazdu w malowaniu Zakładowej Straży Pożarnej LOTOS w Gdańsku wg stanu po 2000 roku. (AK) |