fot. Adrian Kozieł

M003. Steyr 1490 Rosenbauer SLF 10000 - ZSP Rafineria Gdańska #8

Steyr o numerze własnym "8" był jednym z dwóch pierwszych pojazdów gaśniczych dostarczonych do Gdańskich Zakładów Petrochemicznych przez włoską firmę Silvani w 1975 roku. Pierwsze dwa Steyry zbudowano na krótszym podwoziu Steyra 1490 250K29 co ograniczyło pojemność ich zbiorników do 10 tyś. l. Ponieważ włoskie zabudowy pożarnicze nie cieszyły się uznaniem strażaków w połowie lat 80 podjęto decyzję o zmodyfikowaniu zabudowy i usunięciu najbardziej dokuczliwych wad. Modyfikacja miała zostać przeprowadzona siłami warsztatów zakładowych. Niestety przebudowa nie zakończyła się sukcesem. Problemem okazał się brak dostępu do specjalistycznych i nietypowych części. W efekcie zabudowa została rozebrana a podwozie sprzedane do użytku cywilnego. Dyrekcja rafinerii postanowiła drugi raz nie popełniać takiego błędu - przebudowę drugiego egzemplarza powierzono specjalistą z firmy Rosenbauer. W 1986 r. Rosenbauer dostarczył do Gdańska zmodyfikowanego Steyra. Samochód zachował oryginalną krótką kabinę. Zabudowa pożarnicza składała się z trzech modułów; za kabiną moduł z przelotową skrytką na sprzęt, w środku nad osiami pojazdu zamontowano moduł ze zbiornikami na wodę i środek pianotwórczy (4 tyś. l. wody i 6 tyś. l. środka pianotwórczego), tylny moduł zawierał autopompę R600 o wydajności 6000 l/min. i dwie obszerne skrytki na sprzęt. Tym pojazdem Rosenbauer "zdobył" straż pożarną Rafinerii Gdańskiej na ponad dwadzieścia lat. Rozwiązania konstrukcyjne zastosowane w tym pojeździe zostały praktycznie nie zmienione zastosowane w kolejnych trzech pojazdach przebudowywanych i budowanych od podstaw przez firmę Rosenbauer dla potrzeb Rafinerii Gdańskiej (numery własne "1", "4" i "7").

Opisywany pojazd po wycofaniu z straży pożarnej Rafinerii Gdańskiej trafił do OSP Nowy Dwór Gdański. Model jest odwzorowaniem pojazdu w malowaniu Zakładowej Straży Pożarnej Rafinerii Gdańskiej wg stanu z lat 90-tych. (AK)