Steyr o numerze własnym "8" był jednym z dwóch pierwszych pojazdów
gaśniczych dostarczonych do Gdańskich Zakładów Petrochemicznych przez
włoską firmę Silvani w 1975 roku. Pierwsze dwa Steyry zbudowano na
krótszym podwoziu Steyra 1490 250K29 co ograniczyło pojemność ich
zbiorników do 10 tyś. l. Ponieważ włoskie zabudowy pożarnicze nie
cieszyły się uznaniem strażaków w połowie lat 80 podjęto decyzję o
zmodyfikowaniu zabudowy i usunięciu najbardziej dokuczliwych wad.
Modyfikacja miała zostać przeprowadzona siłami warsztatów zakładowych.
Niestety przebudowa nie zakończyła się sukcesem. Problemem okazał się
brak dostępu do specjalistycznych i nietypowych części. W efekcie
zabudowa została rozebrana a podwozie sprzedane do użytku cywilnego.
Dyrekcja rafinerii postanowiła drugi raz nie popełniać takiego błędu -
przebudowę drugiego egzemplarza powierzono specjalistą z firmy
Rosenbauer. W 1986 r. Rosenbauer dostarczył do Gdańska zmodyfikowanego
Steyra. Samochód zachował oryginalną krótką kabinę. Zabudowa
pożarnicza składała się z trzech modułów; za kabiną moduł z
przelotową skrytką na sprzęt, w środku nad osiami pojazdu zamontowano
moduł ze zbiornikami na wodę i środek pianotwórczy (4 tyś. l. wody i 6
tyś. l. środka pianotwórczego), tylny moduł zawierał autopompę R600 o
wydajności 6000 l/min. i dwie obszerne skrytki na sprzęt. Tym pojazdem
Rosenbauer "zdobył" straż pożarną Rafinerii Gdańskiej na ponad
dwadzieścia lat. Rozwiązania konstrukcyjne zastosowane w tym pojeździe
zostały praktycznie nie zmienione zastosowane w kolejnych trzech
pojazdach przebudowywanych i budowanych od podstaw przez firmę Rosenbauer
dla potrzeb Rafinerii Gdańskiej (numery własne "1", "4" i "7").
Opisywany pojazd po wycofaniu z straży pożarnej Rafinerii Gdańskiej trafił do OSP Nowy Dwór Gdański. Model jest odwzorowaniem pojazdu w malowaniu Zakładowej Straży Pożarnej Rafinerii Gdańskiej wg stanu z lat 90-tych. (AK) |