Steyr z numerem własnym "1" był pierwszym pojazdem nowej generacji tej
marki wprowadzonym do podziału bojowego Zakładowej Zawodowej Straży
Pożarnej Rafinerii Gdańskiej. Dostarczony w 1989 r. posiadał znaną ze
starszych pojazdów gaśniczych RG zabudowę mieszczącą zbiorniki na 4
tyś. l. wody i 8 tyś. l. środka pianotwórczego. W tylnej skrytce
umieszczono jedno zakresową autopompę Rosenbauer R600 o wydajności 6
tyś. l/min. W obszernych bocznych skrytkach przewidziano miejsce na
sprzęt i armaturę pożarniczą. Nowością w stosunku do poprzednich
Steyrów jest podwozie wraz z kabiną noszące oznaczenie 32S37. Nowa
załogowa kabina posiadała miejsce dla maksymalnie 11 strażaków (w
układzie 3+4+4). W praktyce środkowy rząd siedzeń został zastąpiony
stojakiem z aparatami ochrony dróg oddechowych. Kolejną nowością w
stosunku do starszych pojazdów gaśniczych było zdalnie sterowane
działko wodno - pianowe RM-60. Wyprodukowane przez firmę Rosenbauer
działko posiadało maksymalną wydajność 6 tyś. l/min. - pozwalało na
pełne wykorzystanie wydajności autopompy.
Kilka cech pojazdu, takich jak kabina załogowa czy obszerne skrytki na sprzęt
predestynowały go do pełnienia funkcji samochodu pierwszego wyjazdu w
Zakładowej Straży Pożarnej Rafinerii Gdańskiej. Funkcję tą Steyr
pełnił przez cały okres służby ZZSP RG/Lotos Straż to jest w latach
1989 -2011. Po wycofaniu z Gdańska samochód trafił do Zakładowej
Straży Pożarnej Rafinerii Czechowice - Dziedzice będącej częścią
grupy kapitałowej Lotos.
Model jest odwzorowaniem pojazdu w malowaniu Zakładowej Straży Pożarnej LOTOS w Gdańsku wg stanu po 2000 roku. (AK) |