fot. Konrad Nowak

HL 900.40/STA - PW

Przyczepa specjalna wężowa

Przyczepy tego typu były w NRD najczęściej częścią zestawu LF 8-TS 8-STA, czyli były ciągnięte przez samochód gaśniczy GAM 8+8 na podwoziu Robur, używany przez wiejskie OSP. W Polsce miały bardziej „samodzielny” charakter. Stosowane były głównie przez terenowe Zawodowe Straże Pożarne, niejako łagodząc brak samochodów wężowych. Przyczepy te sprowadzano bez węży.

W ciągu niemal 30 lat produkcji pojawiły się łącznie 3 wersje przyczepki, każda kolejna z miejscem na więcej odcinków węży tłocznych W-75-20:

  • od 1961: 21 szt. (420 m) - prawdopodobnie nie sprowadzane do PRL
  • od 1971: 28 szt. (560 m)
  • od 1977: 34 szt. (680 m)
W Polsce przyczepę tę wykorzystywano również do przewozu węży tłocznych W-110. (KN)

Producent: VEB Feuerlöschgerätewerk Görlitz, NRD
Oznaczenie NRD: STA
Oznaczenie PRL: PW

Dane techniczne:

Masa całkowita: 900 kg
Wymiary (dł./szer./wys): 3480/1770/1950 mm
Rozstaw kół: 1520 mm
Prześwit: ok. 300 mm
Dop. szybkość: 80 km/h

Wyposażenie (1971-1977):
  • 28 odcinków węży tłocznych W-75-20 – łącznie 560 m
  • 2 szt. mostków przejazdowych