Samochód specjalny przeciwgazowo-dymowy
W 1977 roku zbudowano prototyp samochodu SPgaz. Pojazd zabudowano na furgonowym podwoziu Żuk A06.
Obsadę samochodu stanowiły 2 osoby zajmujące miejsca w kabinie pojazdu. Za przedziałem załogi zamontowano wyposażenie pojazdu pozwalające na przeprowadzenie rozeznania chemicznego, wprowadzenie do akcji większej ilości ekip wyposażonych w sprzęt przeciwgazowo-dymowy oraz zapewnienie odwodu tego sprzętu.
Produkcję tego pojazdu podjął w 1981 roku ZBM "Osiny". Charakterystyczną cechą wizualną Żuka w tej wersji był dach pojazdu malowany w kolorze białym.
Żuk A-06 SPgaz (1981)
Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SPgaz
Podwozie: Żuk A-06B z 4-cylindrowym silnikiem benzynowym S21 o mocy 70 KM
Skrzynia biegów: 3+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: jednosegmentowe zbudowane na bazie furgonu A-06B
Ilość miejsc: 2 (1+1)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość):
4440x1820x1920 (mm)
Masa całkowita: 2380 kg
Prędkość maks: 95 km/h
Wyposażenie specjalne:
- wysokociśnieniowy agregat sprężarkowy
- aparat powietrzny dwubutlowy AP-3 - 12 szt.
- zapasowe 4-butle do aparatów - 24 szt.
- aparat do sztucznego oddychania AM-1 - 2 szt.
- eksplozymetr kieszonkowy
- zestaw sprzętu naprawczego
- zestaw sprzętu medycznego
- zestaw sprzętu oświetleniowego
- ubrania gazoszczelne oraz kwaso- i ługoodporne - po 1 kompl.