fot. Adrian Kozieł

Unimog U1100 Ziegler ZW 82 - RW-1 - SRtCh

Średni samochód specjalny ratownictwa techniczno-chemicznego

W drugiej połowie lat siedemdziesiątych w resortowych jednostkach PKP pojawił się dwutrakcyjny samochód ratownictwa technicznego, wyprodukowany przez zachodnioniemiecką firmę Ziegler. Pojazd zabudowano na terenowym podwoziu Unimoga serii 416 (nazwa handlowa U1100).

Załogę samochodu stanowiły dwie osoby zajmujące miejsca w kabinie kierowcy. Nadwozie specjalne mieściło bogaty zestaw sprzętu ratowniczego, oświetleniowego, przeciwgazowo-dymowego i olejowo-paliwowego. Dogodny dostęp do tego sprzętu zapewniały szerokie drzwi żaluzjowe umieszczone w bocznych ścianach zabudowy.

W pojeździe zamontowano urządzenie do jazdy dwutrakcyjnej - po drogach i szynach kolejowych Utrzymanie pojazdu na szynach umożliwiało urządzenie składające się z czterech par rolek, opuszczanych mechanizmem hydraulicznym z kabiny kierowcy. Unimog otrzymał oświetlenie i sygnały ostrzegawcze kolejowe i drogowe. Pojazd mógł być wykorzystywany do ciągnięcia, w zależności od nachylenia wzniesienia, od jednego do siedmiu wagonów.

Opisywany pojazd w latach 1978-1984 był eksploatowany w ZZSP PKP Warszawa-Odolany. W roku 1985 trafił na Śląsk, gdzie zasilił podział bojowy ZZSP PKP Gliwice, następnie ZZSP PKP Łazy, by zakończyć swą służbę w kolejowej ochronie przeciwpożarowej w ZZSP PKP Częstochowa. Po likwidacji tej ostatniej jednostki samochód przekazano do jednej z OSP powiatu myszkowskiego. Współczesne zdjęcia prezentują pojazd ze zdemontowanymi urządzeniami pozwalającymi na poruszanie się po torach.

Unimog Ziegler RW-1 (1978)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SRtCh
Podwozie: Unimog 416 (U1100) z sześciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 125 KM
Skrzynia biegów: dwunastostopniowa (8+4R)
Układ jezdny: 4x4 z blokadą mechanizmu różnicowego na obu osiach
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny kierowcy i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 2 (1+1)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 5300x2200x2500 (mm)
Masa całkowita: 6500 kg
Prędkość maks: 100 km/h na drodze i 50 km/h po szynach

Wyposażenie pożarnicze:

  • agregat prądotwórczy o mocy 20 kVA
  • stacjonarny maszt oświetleniowy o wysokości 7,5 m z najaśnicami (2x1550W) wysuwany pneumatycznie
  • 4 lampy oświetleniowo-sygnalizacyjne w obudowie przeciwwybuchowej
  • bębny z kablem 220V i 380V do zasilania pokładowych narzędzi i urządzeń
  • pompa do przepompowywania paliw o napędzie elektrycznym w wykonaniu przeciwwybuchowym
  • armatura pompy - końcówki do cystern, taśma i masa uszczelniająca
  • pneumatyczna poduszka uszczelniająca (do likwidacji przecieków w cysternach)
  • 5 poduszek pneumatycznych z osprzętem o udźwigu od 7 do 18 ton
  • elektryczna piła do cięcia stali i betonu
  • młot elektropneumatyczny wraz z osprzętem
  • zestaw narzędzi montersko-ślusarskich
  • agregat oddymiający z przystawką do wytwarzania piany lekkiej
  • zestaw narzędzi nieiskrzących
  • aparaty na sprężone powietrze
  • eksplozymetry
  • ubrania gazoszczelne
Dyslokacja
  • ZZSP PKP Warszawa-Odolany 
     010737 
     WAS 278K 
  • ZZSP PKP Gliwice
     140745 
     KTG 797N 
  • ZZSP PKP Częstochowa
     080139